Уберифікація сфери послуг в США

Уберифікація сфери послуг в США

Переклад статті Стіва Шлафмана

З минулої осені, відколи я почав працювати в компанії RRE Ventures, я витратив чимало часу досліджуючи мобільні сервіси, що надають послуги на вимогу користувачів за допомогою, грубо кажучи, натискання однієї кнопки. «Мобільні послуги на вимогу» (On-demand mobile services, далі в тексті — ODMS) — це дуже широке поняття і я вирішив розпочати з визначення. Мій товариш Семюель Ша визначив ODMS як «додатки, які збирають потреби користувачів за допомогою мобільних пристроїв, але реалізовують ці потреби через офлайн сервіси». Я зроблю ще один крок вперед: ODMS продукують замкнений цикл, що складається з пошуку сервісу, замовлення, сплати, виконання (відбувається в офлайні, але в межах власної мережі) і підтвердження виконання. В епоху «до мобільних телефонів» ми спершу шукали потрібний нам сервіс в телефонних каталогах (або в google), потім знаходили контакти постачальника послуг, телефонували йому чи писали електронного листа, чекали на зворотну реакцію, визначали зручний для нас час, сподівались, що послуга буде надана вчасно і наприкінці сплачували за неї готівкою чи банківською карткою. Завдяки новій ері мобільних пристроїв ми можемо забути про більшість цих етапів. Ласкаво просимо до уберифікації нашої сфери послуг:

Основні сервіси послуг на вимогу в США

Як бачите, сьогодні у нас є такі сервіси на вимогу:

  • Транспорт: машини класу люкс та преміум, таксі, rideshares (сервіси пошуку співподорожніх), скутери, автобуси, паркування, приватні літаки, велосипеди і звичайна оренда авто.
  • Домашні сервіси: ветеринари, прибирання, няні для дітей, майстри, переїзд, ремонт авто, виготовлення ключів, прання речей, ремонт телефонів, квіти, дрібні доручення, вигул собак і догляд за собаками.
  • Доставка та логістика: доставка пакунків, кур’єри, внутрішні та міжнародні перевезення.
  • Пошук житла: номери в готелях, оренда квартир, простір тиші та спокою.
  • Їжа та напої: бакалія, здорова їжа, фастфуд, напої.
  • Заклади харчування: резервація столиків, знижки, зустрічі та оплата.
  • Розваги: квитки на різні події.
  • Здоров’я та краса: спа, масаж, фітнес, салони краси.

«Уберифікація» нашої економіки окреслює її фундаментальне зрушення в напрямку описаних сервісів. У своєму дослідженні я відмітив більше ніж 70 стартапів, які розширюють список вище. З 2009 року компанія «Venture Capitalists» інвестувала більше ніж 1.75 мільярда доларів в ці компанії (не враховуючи Groupon, Seamless та OpenTable) і я очікую що ця сума зростатиме. Ця цифра навіть є заниженою, позаяк компанії CrunchBase, Mattermark та CB Insights не володіють повною інформацією про інвестиції. Також, я виключив зі списку більш ніж 30 сервісів, оскільки вони не мають власних веб-додатків, але планують їх створити в найближчі кілька місяців. Ось тільки деякі з них: MakeSpace, Paintizen, Boxbee, Moveloot, Homejoy, Manicube, та Blue Apron. І наприкінці я вирішив виключити ті сервіси, які надають виключно онлайн послуги, зокрема сервіс Doctor on Demand.

Не зважаючи на те, що ODMS вже ось понад три роки перебувають в тренді, я з оптимізмом дивлюсь на їх розвиток і вважаю, що в цій сфері є ще багато невикористаних можливостей. Для прикладу, сервіси з’являються в таких категоріях як «догляд за людьми похилого віку», «медицина», «оренда нерухомості» та «безпека». Їм на додаток з’являються сервіси «бізнес до бізнесу» (Business-to-Business, B2B) в таких категоріях як «прибирання в офісі», «постачання витратних матеріалів», «технічна підтримка» та «управління» (П.А. — B2B сервіси не орієнтовані на середньостатистичних споживачів послуг, а їхніми клієнтами є, по суті, такі ж сервіси). Останній тренд — стартапи, які створюють інфраструктуру для управління різного плану ODMS. Одна з таких компаній, Rickshaw, вирішує питання доставки та логістики для багатьох сервісів, про які ми згадували в цій статті.

При створенні власного сервісу надання послуг на вимогу виникають звичні проблеми: офлайн логістика, низький бар’єр входження, залучення клієнтів, збір регіональних/місцевих надавачів послуг (детальніше в прикладах таких сервісів як Exec та Cherry). Але на тих підприємців та на ті компанії, які подолали ці труднощі, чекають можливості багатомільярдних інвестицій. Економіка США у своєму розвитку багато чому завдячує сервісам надання послуг і тому це тільки питання часу, коли всі наші сервіси стануть доступними на мобільних пристроях. Наслідки такого розвитку є величезними як для компаній на зразок Google чи Craigslist, так і для тисячі регіональних та місцевих постачальників послуг. На кону сотні мільярдів доларів. Ми в RRE проводимо багато часу розмірковуючи про сервіси надання послуг на вимогу і хотіли б почути вашу думку з приводу їхнього розвитку в найближчі 1–2 роки.

Steve Schlafman, RRE Ventures